"Think you can't change the world? Too late, you already have. It was changed for the better the minute you were born. There are more people than you can imagine who will never be the same because they came in contact with you, if only for a fleeting moment."
~ Gail Purcell Elliott ~

søndag 7. mars 2010

Bake kaker søte!.. :)


I går, lørdag, gikk mye av min tid med til å sysle i kjøkkenet. 4 kaker ble bakt; mokkakake (på bildet over), appelsinkake med sjokoladebiter (bildet under), vanlig sjokoladekake i langpanne og banankake.
Kaken over er min favorittkake og jeg deler gjerne oppskriften, for de som måtte være interesserte:

Oppskrift, Mokkakake:

BUNN: 3 egg, 1 1/2 dl sukker, 2 dl hvetemel, 1 ts bakepulver, 4 ss sterk kaffe. Kle en kakeform med bakepapir/evt. smør formen. Stek ved 180 grader i 30-40 min. (45 min i kald ovn).
FYLL: 4-5 dl fløte, 2-3 ss sukker, 4 ss sterk kaffe. -piskes, kaffen has i helt på slutten.
LOKK: 1 dl fløte, 2 ss sukker, 1 plate kokesjokolade. -kokes såvidt opp i en kasserolle. Avkjøles- MEN; IKKE LA DET STIVNE! La heller ikke fyllet være FOR rennende.
PYNT: Valnøttkjerner.

Del kakebunnen i to. Dynk kaka litt, gjerne med kaffe. Ha kremfyll i og på kaka. Hell sjokoladeblandingen oppå kaka slik at den får renne (sakte) utover kaka og ned på sidene.

 Pynt med hele eller knuste valnøttkjerner. (Jeg foretrekker knuste). Best blir kaka om den får stå natta over! :)



Her er appelsinkaka med sjokoladebiter. Det er første gang jeg lager denne selv. Jeg har smakt den hos en venninne, som har gitt meg oppskriften. Får håpe den faller i smak hos gjestene som kommer, senere i dag! :) 


Oppskrift, Appelsinkake med sjokoladebiter:

2 egg, 2 dl sukker, 3 dl hvetemel, 2 ts bakepulver el. 1 1/2 ts natron, revet skall av 1 appelsin (en økologisk appelsin, meget gjerne!), 100 gr mørk kokesjokolade, 1 dl appelsinjuice, 150 gr smør.

Pisk egg og sukker til eggedosis. Smelt smør og avkjøl. Bland mel, bakepulver/natron, appelsinskall (hold av litt av dette, til pynt på kaka) og hakket sjokolade. Rør det inn i eggedosisen. Tilsett smeltet smør og appelsinjuice. Rør alt til det er jevnt. 

Smør og strø en rund form på 1,5 l ca. Hell røra i formen og stek på nederste rille ved 175 grader, i 30-35 min. Hvelv kaka og la den avkjøle opp-ned i formen. Pynt med glasur av melis og appelsinjuice. Ha litt revet appelsinskall på toppen. 


Kanskje jeg skal prøve meg på en marengskake med frukt også - får se hva det blir tid til i dag!!
Ha en god søndag! :)

***
Yesterday, I was preoccupied in the kitchen, doing 4 cakes! :)
There's a little, belated celebration of my Birthday and I am expecting guests today. My brother and my two sisters, with their families, will come visit. 

I just wanted to share photos of two very good cakes. The first one is my favourite - it has a real good coffee/mocca taste. I just love it, together with the chocolate and cream! Though, I am not a huge fan of cream cakes really. But, this is yummy for my tummy - every once in a while! ;)
I have shared the recipes for these, in Norwegian. If you're interested, I hope it's not too difficult translating into your language. You can try Google translate; translate.google.com. :)

The other cake is an orange cake with pieces of chocolate. 
The other two cakes I've made; a chocolate cake and a banana cake.

Have a good Sunday! :)

13 kommentarer:

Sivic sa...

Nam,nam dette så godt ut!!
Tusen takk for at du deler oppskrifta med oss!!
Alltid kjekt å prøve noe nytt.
Appelsinkaken så også veldig god ut, kanskje du vil dele denne oppskriften med oss også?
Kos deg med gjestene dine og ha en fin dag!!

Hege-Annie Simonsen sa...

Hei! Takk for det. :)
Tar oppfordringen og legger ut appelsinkake-oppskrift også! :)
Gi meg noen minutter bare!
Klem, Hege

Sivic sa...

Tusen takk !!
Takk for at du deler : )

Hege-Annie Simonsen sa...

Bare hyggelig! :)

Anne Kristine sa...

Oj..oj..oj ..nå fikk jeg skikkelig lyst på kake her :o)
Lekkert!...heldige de som kommer til deg i dag.
Ha en flott dag.
klem Anne

Kim Piggott sa...

Oh my Hege these cakes look totally delicious! You are so clever to make them. Have a wonderful time with your family they are certainly in for a treat!
hugs
kim x

Kort og Søm sa...

Dette så veldig godt ut!!
Ha en fin søndag,
klem Fredrikke :o)

soltroll sa...

Hei på deg Hege Annie!
Åååå...fikk lyst på kake,gitt.. c",)
Er desverre alt for glad i det søte. Jeg har derfor kopiert oppskriftet på mokka kaken. Du er en engel som deler oppskriftene med oss. Takker og bukker.
Klem fra Merete

May-Bente sa...

Mmmmm....nå fikk jeg lyst på kake.
De så Utrolig flotte ut!!

Klem:))

Ninas Interiør sa...

Mmm, de kakene så utrolig gode ut! Jeg elsker alle kaker med mokka-smak, så spørs nok om jeg ikke må prøve denne!:)

Ha en fin mandag! Hilsen Nina

Aina sa...

Mmmmmmm, nå fikk jeg lyst til å bake! Kan nok hende det blir dette som blir påskekakene i år... :)
Jeg elsker sjokolade og appelsin...

Tusen takk for oppskriftene :)

Hege-Annie Simonsen sa...

Takk for hyggelige tilbakemeldinger! :) Lykke til med bakingen, for dere som vil prøve ut oppskriftene! Håper det faller i smak! :D Ha ei fortsatt fin uke! Klem, Hege

Hannemor sa...

Ojojoj - her var det mange fristelser! Takk for oppskriften du deler over her! :D