"Think you can't change the world? Too late, you already have. It was changed for the better the minute you were born. There are more people than you can imagine who will never be the same because they came in contact with you, if only for a fleeting moment."
~ Gail Purcell Elliott ~

onsdag 10. mars 2010

Oppskrift, kjempegod Banankake!

Jeg fikk god respons på banankaka jeg lagde lørdag. Det er den første banankaka jeg har laget som også har banan i bunnen og ikke bare i fyllet. Kaka ble kjempegod og saftig! Her kommer en oppskrift, for de som vil ha! :


Oppskrift, Banankake:

BUNN: 3 moste bananer, 2 kopper sukker (mitt koppemål: den koppen jeg brukte tok ca. 2 dl, så her ble det 4 dl sukker), 2 egg, 3 kopper hvetemel (6 dl etter mitt koppemål), 50 gram smeltet smør, 3 ts vaniljesukker, 2 ts bakepulver, 2 ts natron.
Pisk egg og sukker til eggedosis. Ha i og rør inn alt det andre, litt etter litt. 

Stekes ved 180 grader, ca. 20-30 minutter. 

(Jeg brukte en rundform med diameter ca 24 cm og måtte la kaka stå i ovnen hele 40 minutter. Den ble nemlig høy og fin! :) Men bruker du en firkantet, litt større form - som gjør kaka noe lavere, korter det nok ned steketida. For øvrig kan det jo variere noe fra ovn til ovn, hvor lang tid det tar. Det lønner seg å følge med og ta den vanlige testen med å stikke i kaka for å se om den er ferdigstekt).

FYLL: 2 pk fløte - piskes til krem (jeg brukte bare 1 pk fløte og da ble det for mye fyll, siden jeg lagde kaka i rundform), 2 moste bananer. Bland krem og bananmos. Ha kremfyllet i kaka. (Dynk evt. kakebunnen først, om ønskelig. Jeg gjorde ikke det).

GLASUR: 100 gram smelta smør, 250 gram melis, 1/2 plate kokesjokolade, 3 ss kaffe, 1 egg. Smelt kokesjokoladen i kaffe, bland i smør og melis. Pisk inn egget helt til slutt. Ha glasuren på kaka. Du kan evt. pynte kaka - med det du synes passer! :)

:)

6 kommentarer:

Fro (Idyll på landet...) sa...

Så spennende oppskrift, høres ut som ei god kake! :)

Klem

Knerten sa...

Wow, dette høres utrolig saftig og godt ut, Hege. (Skikkelig kaloribombe, men man da kunne unne seg noe godt innimellom også, ikke sant ?)

Ha en finfin dag i solen :-)

Astrid sa...

Åhhhh....så lyst jeg fikk på kake nå etter å ha sett de lekre kakene dine....sukk;-)) Takk for at du deler oppskriftene med oss!! Den banan kaka kunne jeg virkelig ha tenkt meg å prøve men de kommer nå tett oppunder de andre også for en som elsker kaker.
Håper du hadde en kjempekoselig søndag med familien og bursdagsfeiringen Hege:-))

Det konfirmasjonskortet ditt var helt nydelig med alle de flotte detaljene og bretteteknikken!!
Synes det var flott som det er og ville ikke ha endret noe på det.
Ha en fin uke videre!

Klemmer fra Astrid

Lambi sa...

Hmm,jeg er ingen stor baker eller forøvrig kokk av noe slag, men nå fikk jeg lyst på banankake fopr den hørtes god ut!! :) Men skal på scrappetreff i helgen, så blir vel heller til at jeg lager meg noe middag og begynner å pakke litt...får nemlig bærehjelp ut i bilden i morgen...hehe,er jo ikke bare en kolli som skal med på en slik helg! ;) God onsdag! Klem

Sivic sa...

Banankaken høres god ut den også!!
Bakte appelsinkaken på søndag, og den ble kjempegod!!
Kjekt at du deler gode oppskrifter med oss : )

Hege-Annie Simonsen sa...

Ja, noen gode kaker må man jo ha, innimellom! :)

Astrid: På grunn av sykdom og diverse hos gjester som skulle komme, dukke det ikke opp så mange på søndag. Men mandag, og nå i dagene etterpå, har vi hatt flere gjester. Så nå har det meste blitt oppspist! :) Takk for responsen på konfirmasjonskortet - jeg har ikke endret på det, siden jeg har fått så mange tilbakemld. på at jeg ikke behøver å gjøre det! :)

Lambi: :) Koos deg masse på scrappetreff i helga! Jeg har aldri vært på noe større scrappetreff, jeg. Og før jeg i det hele tatt skal vurdere det, er det nok lurt å kjøpe inn en scrappekoffert, skjønner jeg... ;)

Sivic: Så gøy at du har prøvd ut en av oppskriftene allerede! Og at det falt i smak! :D Bare fint å kunne dele gode oppskrifter med andre bake- og kakeglade!! :DDD

Ha en fin torsdag, alle sammen!
Klemmer, Hege