"Think you can't change the world? Too late, you already have. It was changed for the better the minute you were born. There are more people than you can imagine who will never be the same because they came in contact with you, if only for a fleeting moment."
~ Gail Purcell Elliott ~

torsdag 22. april 2010

4 DT confirmand cards + Tutorial: How to make 2 envelope cards out of 1 Design Paper


I dette innlegget viser jeg fram 4 DT kort laget for nettbutikken Forsbakk's Ting & Tang.
Alle 4 kortene er konfirmasjonskort, nå som konfirmasjonstida nærmer seg mer og mer! :) Innlegget er ganske langt, pga en egenlaget tutorial på hvordan lage 2 stykk konvoluttkort ut av 1 mønsterark.

Først følger to konvoluttkort, laget til jentekonfirmant(er):
(Klikk på bilder for å forstørre dem, om ønskelig).

In this blog post you'll find 4 DT cards I made, for the webshop Forsbakk's Ting & Tang.
All 4 cards are cards for confirmands. :) This post is quite long, because it carries a self made tutorial on how to make 2 envelope cards out of 1 design paper.

First, the two envelope cards,. for girl confirmands:
(Click photos to enlarge, if you wish).

Disse to konvoluttkortene er laget av ett og samme mønsterark. Tutorialen kommer litt lenger ned i innlegget! :) Mønsterarket kortene er laget av, er "Blooming Love" (Tropics) fra Prima. 

These two cards are made of the same DP. The tutorial follows a bit further down in this post! :)
DP; "Blooming Love" from Prima.

På baksidene har jeg også brukt litt av et mønsterark fra Papirdesign; "Konfirmant".
(Og ett av mine personlige stempler).

The back(s). DP from Papirdesign; "Konfirmant".
(And one of my personalized stamps).

Det første kortet har på fronten stempelmotiv fra Whiff of Joy og tekststempel og hjørnestempel fra Stempelglede. Jeg har fargelagt motivet med Pro Markers. Dere kjenner kanskje igjen Martha Stewart punchene jeg har brukt - til borden med hjerter og til sommerfuglene. Båndet er fra Kort og Godt.
På dette første kortet har jeg sydd en søm med symaskinen nederst og på de to skrå sidene av åpningen av "konvolutten".

First card; cute WoJ angel stamp. Sentiment; "Congratulations for you" and corner stamps - from Stempelglede. Colouring is done with Pro Markers. I've used MS punches - butterfly and heart lace border. Ribbon from Kort og Godt. I used my sewing machine on this card, too.

Slik ser kortet ut når man åpner det. Jeg har laget en pengelomme i form av en liten konvolutt, på innerkortet.
Det lille, hvite hjertet er laget med nok en MS punch.

Inside, opening up. An inner card with a small envelope for a money gift. Sentiment stamp from Kort og Godt. Translated, something like this: "Welcome to the adult world".

Innerkortet har også tekststempel fra Kort og Godt - og mønsterarket "Konfirmasjon, rosa" fra Papirdesign.
På andre siden av innerkortet er det et enkelt skrivefelt.

The inner card. The other side of it is simply decorated (forgot to take a photo!), with place for a personal greeting. 

Konvoluttkort nummer to, er enklere dekorert foran. Tekststempel fra Kort og Godt, blomster fra Storyteller og Kort og Godt. Jeg har brukt kantpunchen fra Martha Stewart også her. Liker denne punchen så godt fordi jeg synes den er så anvendelig!

Envelope card number two. Sentiment stamp from Kort og Godt. Flowers from Storyteller and Kort og Godt. 

Slik ser dette kortet ut, når man åpner det. Mange likheter mellom de to kortene, ikke bare mtp at de er laget av samme mønsterark.

Inside, opening up. 

På innerkortet her, har jeg brukt mønsterarket " "Pink Passion Flourish", fra TPC Studio.
Synes det arket er nydelig!.. Tekststempel fra Stempelglede.

This inner card has another DP; "Pink Passion Flourish" - from TPC Studio. I found it so lovely, suitable and matching with the Prima DP, with same colours!

Den andre siden av innerkortet her har fått pengelomme, i tillegg til skrivefeltet.
Pengelommen/den lille konvolutten, er laget ved at jeg har brukt en annen konvolutt som mal!

This inner card has a small envelope for a money gift on the side where to write a message.

***

Så følger det her en tutorial på hvordan du kan lage TO konvoluttkort, slik jeg har gjort på mine to kort ovenfor, av bare ETT mønsterark! :)

Tutorial - 2 konvoluttkort av 1 mønsterark:

Tutorial - 2 envelope cards out of 1 design paper:

Start med å dele mønsterarket du har valgt, slik du ser på bildet. Viktig: Velg et mønsterark som ikke er så veldig tynt! Bruk en god skjærekniv beregnet til papir og en metall-linjal. Eller bare strek opp og klipp med en papirsaks.

Choose the DP you want to work with. Important: pick a DP that's not of the thinnest qualities! Use a craft knife and metal ruler or just pencil and scissors - to make two pieces of paper out of the DP, as seen in the photo.

Finn ut hvilke sider av arket du vil bruke slik at det blir utsiden av konvoluttkortet og legg denne med siden ned. Merk av midten på hver av de to delene. Her har jeg lagt spissen av blyanten der midten er på mine to ark, for å vise hva jeg mener.

Decide which sides of the paper you want to use as front/outward sides on your envelope cards. Face these sides down on the craft mat/table. Mark the center on each paper. (The pencil points to the center in this photo).

Brett, slik du ser på bildet.

Fold, as seen in the photo.

Her er begge delene ferdig brettet. Nå er det bare å lime igjen kanten nede, evt. sy en søm for å holde det sammen, lage innerkort som matcher - og pynte/dekorere kortene slik du vil ha dem! :) 

Husk at bånd for å knytte igjen kortet må festes godt! Jeg pleier å variere med hva jeg bruker her -  stiftemaskin (bare på den øvre delen), dobbeltsidig teip og godt lim! Du kamuflerer på begge sider, på en eller annen måte, dersom du bruker stiftemaskin. jeg har her kamuflert med de store hjertene på innsiden og stempelmotiv/-tekst på utsiden.

Both cards folded. What's left now, is just to glue or sew together the bottom of the envelopes - before you make inner cards to match the envelopes - and decorate the cards as it pleases you! :)

Remember: ribbon has to be well attached! Camouflage where/how you have attached/glued it, when you decorate the card.

Slik ble altså begge mine kort seende ut, til slutt! :)
Lykke til, om du finner denne trinn-for-trinn beskrivelsen nyttig! Kos deg med kortlagingen!! 
Jeg setter stor pris på tilbakemeldinger! Link gjerne til egne konvoluttkort av dette slaget! :)

My result(s) with this DP and these cards! :)
Good Luck, if you find this tutorial useful and want to try yourself!
Have fun!! I appreciate comments and links to your own envelope cards of this kind! :)

***

Så, de to neste konfirmasjonskortene...:

Then, the next two cards for confirmands...:

Så følger to til, ganske enkle konfirmantkort. Jeg ville ikke "overlesse" med blomster, denne gangen. Det første kortet er til en guttekonfirmant. Stempelmotiv fra Whiff of Joy, blomst fra Storyteller, sommerfugler laget med en Martha Stewart punch, tekststempler fra Stempelglede og Ladybug and Friends.
Mønsterarket med tekst er fra Papirdesign, det andre er baksiden på arket "Live loud. Garage band.", fra Imaginisce. (Stjernene er laget ved hjelp av en shape template fra Fiskars).

Then, two quite simple cards for confirmands. The first one is for a boy, with a little feminine touch - or what do you think...? I couldn't help myself,- just had to add all those butterflies and the one single flower!.. *lol* Whiff of Joy stamped image, sentiments from Stempelglede and Ladybug and Friends. DPs from Imaginisce and Papirdesign.

Nærbilde av motivet, som er fargelagt med Pro Markers.

Close-up. I've done the colouring with my Pro markers.

Så, et konfirmantkort til jente. Whiff of Joy stempelmotiv her også. Synes dette stempelet er så elegant! Tekststempel fra Stempelglede. Mønsterarket med tekst ("konfirmant") er fra Papirdesign, det andre vet jeg hverken navn el. produsentnavn på, dessverre! Her er brukt Spellbinders og en kantpunch fra Martha Stewart. Disse hjerte-papirblonde-serviettene er litt store og vil såvidt gå litt ut over kantene på et 15 x 15 cm kort. Men det går! :) Dette kortet måler 18 x 15 cm.

A girl confirmand card. WoJ image, coloured with Pro markers. I think this stamp has an elegant look. I've used Spellbinders (for the frames), Martha Stewart punch and a heartshaped paper doily.
The card is 18 x 15 cm.

Nærbilde av motivet. Fargeleggingen har jeg gjort med Pro Markers, hvit penn og litt skimrende kritt.
Beklager det litt dårlige lyset da jeg tok de to siste bildene!...

Close-up. I also used some pearlescent chalk when colouring in the image.
The photos of the last two cards could have been better, sorry!...

***

Det ble et laaangt innlegg!!..... Puh!... Ha en fin dag! Tusen takk for at du tok turen innom! Ta vare på dere selv og de dere er glade i!! 

That was a loong post!!... Have a great day! Thank you very much for stopping by! Take care of yourselves and the ones you love!!

19 kommentarer:

Astrid sa...

Hei Hege :) Flotte kort du har laget og en super tutorial! :) Sitter også å scrapper no :) Kommer ut på bloggen etterhvert :) Ha en flott dag i det nyderlige været!

Anette sa...

Kjempeflotte konf-kort du har laget!! Herlige fargekombinasjoner og flott pyntet!
Den konvolutt-tutorialen var KJEMPEFLOTT *iler ned i kjelleren for å lage* Den MÅ jeg bare prøve meg på! Takk for at du deler!!

Knerten sa...

Flotte kort, både konvoluttkortene, og de andre du viser her. Egentlig en ganske smart ide og dele mønsterarket i to, for det går jo med en del papir til ingen nytte på 'gamlemåten'; takk for tipset !

Pink lady sa...

Hei Hege, jeg flyttet kommentaren over til din blogg også:-)..hihi
To nyyydelige konvoluttkort!
Lekre farger og mønster ark du har brukt!
Her kom MS hjertepunch til sin fulle rett:-) Så fin kort du har laget inni også. Flott pyntet på alle bauer og kanter! Lekkert!!!

Så fine de to siste konfirmasjonskortene også. Du er flink!

Ha en fin torsdag! Klem Laila.

Kort og Søm sa...

Kjempe fine kort!

Og ja, jeg fant beskrivelsen veldig nyttig, skal sette meg ned å prøve iløped av dagen tenker jeg...*smiler*...takk for at du deler!

Klem Fredrikke :O)

Elisabeth sa...

Nydelige konfirmasjonskort du har laget, og takk for inspirasjon du gir. Ha en fortsatt fin dag.

Klem fra Elisabeth

Lori sa...

Oh your work is just amazing! your tutorial is fabulous and your attention to detail blows me away!

Nina sa...

Super tutorial og kortene er bare knall lekre. Nydelige farger og detaljer på alle 4 :)

Rekreasjoner sa...

Herlige kort! Og flott tutorial! Definitivt noe som skal testes ganske snart! :)

Therese sa...

Så vakre konfirmasjonskort du har laget. Nydelige farger og den hjertekant puncheren er så flott. Takk for flott tutorial, den må prøves. :) Klem

Astrid sa...

Hei Hege:-)
Nydelige konfirmasjonskort du har laget!!!
Ble såååå glad da jeg så denne tutorialen du har laget!!
Genialt....hvorfor har ikke dette slått meg.....*ler*
Når jeg har laget disse konvoluttkortene (som jeg liker så godt) har det ergret meg litt at de blir så tykke, og ikke minst at det har gått med et helt ark bare til konvolutten.
Tuuusen takk for at du deler med oss Hege:-))
Dette skal jeg teste ut i kveld!!

Klem fra Astrid

Ellen sa...

God kveld Hege-Annie!:)
Igjen, så kommer du med noen nydelige kort. Vakre ark, genial tutorial (hvem ønsker ikke å spare-og slippe alle rester:), nydelig pyntet og fargelagt motiv!
Masse glede og inspirasjon for alle oss andre:)

Ha en forts. koselig og kreativ kveld.
(Sender deg blonde så foooort som mulig;D).

Klem,Ellen:)

Kim Piggott sa...

Wow!
Utterly incredible work Hege!
So stunning!
hugs
kim x

Anette sa...

Nå har jeg prøvd meg på et konvoluttkort - se i bloggen min ;)

Marie sa...

så flott at du lager oppskrifter i bloggen din, det er tøft!! likte alle kortene kjempegodt :-)

Lisbeth sa...

Kjempe flotte konfirmasjonskort, nydelig alt sammen:0))
Tusen takk for at du deler tutorialen, den må nok prøves ved en senere anledning!
Stor klem

Barbara sa...

Wow, all your cards are so fantastic.
Thank you for the great tutorial. Great job.
Hugs Babsi

May-Bente sa...

Kjempe flotte konf-kort du har laget!!
Jeg skal absolutt få prøvd meg på tutorialen din en av dagene.
Takk for at du deler:=)

Klem fra meg:))

Anonym sa...

Took me time to read the whole article, the article is great but the comments bring more brainstorm ideas, thanks.

- Johnson