"Think you can't change the world? Too late, you already have. It was changed for the better the minute you were born. There are more people than you can imagine who will never be the same because they came in contact with you, if only for a fleeting moment."
~ Gail Purcell Elliott ~

lørdag 25. desember 2010

Kalender - Trykkpressa desember

Puh!... Her kommer et prosjekt jeg satte i gang med tidligere i kveld, og som jeg har brukt timer på å kose meg med! Jeg ble da meget fornøyd til slutt! :) Denne pryder nå veggen her hjemme nå. Jeg trengte sårt en veggkalender for 2011, nemlig! Derfor passet utfordringen hos Trykkpressa, for desember måned 2010, meg perfekt for å få laget en! Jeg har tidligere år hatt ambisjoner om å lage noe slikt, men har ikke fått "skride til verket", før nå.

Det begynte med å lete på nett etter kalender for 2011, printe denne ut og deretter kutte til kalendersidene i lik størrelse. Jeg klippet til et ark tykk og solid kartong (størrelsen her er 35 x 26 cm), malte denne ut mot kantene, med Crackle Paint i fargen "Picket Fence". Målte opp bølgepapp og lot også denne få litt maling her og der. Mens jeg lot det hele tørke, funderte jeg på hvilken opphengsløsning jeg skulle velge for kalenderark-sidene. Jeg endte opp med noe som jeg er meget fornøyd med -  neste år og for framtida kan jeg bytte ut med kalender for 2012, osv... :) Kjekt!!

Kalendersidene er hengt opp med "jump rings" fra Tim Holtz, på en pinne jeg hadde i kjøkkenskuffen fra i sommer (grillpinne, kuttet litt av, selve spissen). Pinnen fikk også et lett strøk maling. Jeg limte sammen to kartongstrimler i kraft kartong (for å gjøre selve opphenget for sidene sterkere, enn hvis det bare hadde vært ett lag kartong) i passe lengde og bredde. Jeg laget hull mot begge ender av kartongstrimlene og rullet sammen til en sylinderform. Jeg festet sammen med en binders fra innsiden. Bindersen går også gjennom hull i selve kalenderbakgrunnen, for godt feste.
 
Det ble litt mer jobb enn jeg hadde tenkt meg med å lage denne, men det var da verdt det! Nå har jeg en kalenderbakgrunn for år framover i tid og i en stil jeg liker godt! Og nå er det å tide med en velfortjent pause fra hobbybordet.

Jeg valgte bevisst å unngå å bruke mønsterark, samt for mye pynt.

Nærbilde, detalj av opphenget - og herlig crackle paint, bølgepapp og tyll detaljer. Pluss at svertingen med Cat's Eye "Chestnut Roan" og "Creamy Brown" her og der, kommer godt fram på dette bildet. :)

***

Ha ei fortsatt god jul, dere som tar dere tid til å titte innom i høytiden!!
Nyt ferie, avslapning, hygge og samvær med familie og venner! Ta vare på hverandre!!
Klemmer, Hege

10 kommentarer:

Karl Otto sa...

Du e altså kreativ,nydelig kalender.
Fortsatt go jul Hege

Pia sa...

woooow kæmpe lækker kalender.Smart med plads til blyant.
Fortsat glædelig jul.
knus Pia

Sol sa...

Lekker kalender i duse fargetoner! Nydelig Pyntet... Så kjekt å kunne bytte kalender arkene ut,.... -til neste år... Swirlene er Lekre...hvor er de fra?

Hege-Annie Simonsen sa...

Takker for tilbakemeldingene!! Det varmer!! Selv har jeg noe problemer med datamaskinen jeg har lånt, innimellom, slik at jeg ikke får kommentert - jeg får stadig opp feilmeldinger ang. tilkoblingen til internett... Jeg skjønner ikke helt hvorfor!..

Pia: Det er ikke plass til blyant, men det var også en god idé!!
Sylinderne på sidene er opphenget til den hvite pinnen som kalendersidene henger på ved hjelp av "jump rings". Som en slags gardinoppheng om du forstår? :)

Sol: BossKut dies! Ja, er de ikke lekre? Bladene er også fra BossKut (dies derfra). :)

Klemmer, Hege

sonja sa...

Noe så lekkert !!)

Guri sa...

Skjønner godt at du er fornøyd med denne, for denne kalenderen var nydelig :)

Anne Bente sa...

wawwwwww noget såååå smuk, du giver masse inspiration

klemmmm

Wenche sa...

En herlig kalender, Hege!!
Skal snart i gang med 2 stykker ;)
Ha en fortsatt koselig romjul.
Klemmer, Wenche :0)

Connie sa...

Åååå så lekker.
All grunn til å være fornøyd.
opphenget på kalenderen var jo bare helt topp da.
Takker for hyggelig kommentar hos meg.
Er i gang med flere kalendere nå.
Ha en fin romjul.
Klem Connie

Anonym sa...

Hey, I am checking this blog using the phone and this appears to be kind of odd. Thought you'd wish to know. This is a great write-up nevertheless, did not mess that up.

- David